Zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko w świetlicy socjoterapeutycznej AMICI

1. Podstawą dobrej relacji między dziećmi jest działanie z szacunkiem, uwzględnianie godność oraz potrzeb małoletnich.

2. Kluczowe jest tworzenie atmosfery promującej tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje

zachowanie.

Kodeks dobrych zachowań – wynikający z tworzonego przez uczestników każdej z grup “Kontraktu” określającego zasady pracy w grupie. Kontrakty podpisane przez wszystkich uczestników zajęć znajdują się na tablicach w sali zajęć.

  • Bądź dla każdego miły i koleżeński.
  • Szanuj innych, niezależnie od tego, jak się różnicie.
  • Nie obrażaj innych dzieci, nie śmiej się z nich.
  • Nie bij innych, nie popychaj.
  • Wypowiadaj się kulturalnie, nie używaj brzydkich słów, nie przeklinaj.
  • Pamiętaj, że możesz nie uczestniczyć w zabawie, w której boisz się lub źle się czujesz.
  • Pamiętaj, że inni mogą nie mieć ochoty na to, żeby ich dotykać czy przytulać – zawsze pytaj, czy możesz tak robić. Nie złość się, jeśli ktoś odmówi. Ty także masz prawo odmówić.
  • Nie utrwalaj wizerunku innych dzieci poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić.
  • Znajdź wśród rówieśników kolegę lub koleżankę. Troszczcie się o siebie.
  • Mów głośno i odważnie, gdy ktoś robi coś, co jest dla ciebie nieprzyjemne.
  • Stań w obronie kogoś, komu dzieje się krzywda, o ile sam czujesz się bezpiecznie.
  • Powiedz swojemu zaufanemu dorosłemu o tym, że komuś dzieje się krzywda, skrzynka incydentów
  • Gdy ktoś dorosły chce z Tobą rozmawiać, masz prawo poprosić, by był z Wami jeszcze inny dorosły lub żebyście rozmawiali w takim miejscu, w którym widzą Was inni.


Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko w świetlicy socjoterapeutycznej AMICI

Główną zasadą działań podejmowanych przez personel jest ukierunkowanie na dobro dziecka i w jego najlepszy interes. Personel szanuje oraz uwzględnia godność i potrzeby dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek

formie.

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, wolontariuszy i praktykantów. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisem oświadczenia.

Relacje personelu z dziećmi

Każdy pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.

Komunikacja z dziećmi

1. W komunikacji z dziećmi pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek.

2. Pracownik słucha uważnie dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.

3. Pracownikom zakazuje się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecko. Pracownik nie krzyczy na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci

4. Pracownik nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych.

5. Pracownik podejmując decyzje dotyczące dziecka informuje je o tym, starając się brać pod uwagę jego oczekiwania.

6. Pracownik szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, pracownik wyjaśnia mu to.

7. Pracownik nie może zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

9. Pracownik przekazuje dziecku, że jeśli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć pracownikowi lub wskazanej osobie i może oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Działania z dziećmi

1. Pracownik docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowanie działania i traktuje je równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status

społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

2. Pracownik nie faworyzuje dzieci

3. Pracownikowi nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także

seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.

4. Pracownikowi nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)

dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia

wizerunku dzieci.

5. Pracownik nie może proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

6. Pracownik nie może przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/ opiekunów dziecka. Nie wolno mu wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka.

7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane kierownikowi placówki.

Kontakt fizyczny z dziećmi

Przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją sytuacje,

w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Pracownik kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

1. Pracownik nie może bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.

2. Pracownik nie może dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

3. Pracownik zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.

4. Pracownik nie angażuje się w takie aktywności jak udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

5. Pracownik zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania.

6. Pracownik wie, że kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

8. Podczas wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

Kontakt poza godzinami pracy

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów wychowawczych.

1. Pracownikowi nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach

społecznościowych).

2. Jeżeli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik

informuje o tym kierownika, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.


Wesprzyj „Amici”!

Przekaż swoje 1,5% Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom i Rodzinom „Amici” — KRS 0000100311